pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

To, co dobre dla Polski

KUP LICENCJĘ
SŁAWOMIR S. SIKORA
Pin It email print

W patriotyzmie gospodarczym widzę dwa kluczowe elementy.

 

Notowania

HANDLOWY

Po pierwsze — działania stymulujące rozwój polskich firm, a temu sprzyjać powinno poszukiwanie nowych rynków zbytu dla polskich produktów i inwestycji, czyli szeroko rozumiana ekspansja polskich firm za granicę. Chodzi o to, by na międzynarodowych rynkach polskie przedsiębiorstwa zyskiwały status wiarygodnego i perspektywicznego partnera biznesowego, nie były postrzegane tylko przez pryzmat sprzedawcy, ale miały też szansę na realizację długofalowych inwestycji.

Mówię to z perspektywy firmy z globalnym doświadczeniem, która międzynarodowy know-how wykorzystuje między innymi po to, by promować polskie firmy na zagranicznych rynkach. W ramach programu Emerging Markets Champions pomagamy zaistnieć polskim przedsiębiorcom za granicą, ale też wspieramy i zachęcamy międzynarodowe firmy do inwestowania w Polsce. I to według mnie ten drugi ważny element we właściwym rozumieniu patriotyzmu gospodarczego. Trzeba spojrzeć na to nie tylko z perspektywy promocji „dobre, bo polskie”. W moim przekonaniu to postawa, która nie wspiera rozwoju konkurencyjności polskich firm na świecie, lecz prowadzi jedynie do polaryzacji. Przeciwstawienie tego, co niepolskie, temu, co polskie — nawet jeśli gorszej jakości czy droższe, to działanie, które w perspektywie długofalowej może niekorzystnie odbić się na kondycji naszej gospodarki.

Wolałbym więc, byśmy patriotyzm gospodarczy rozumieli przez pryzmat tego, „co dobre dla Polski”. Chodzi tutaj także o promocję Polski jako rynku otwartego na zagraniczny kapitał. Polska potrzebuje inwestycji zagranicznych. To dzięki nim tworzone są miejsca pracy. To inwestycje zagraniczne wzmacniają polski sektor przedsiębiorczości, dostarczając mu międzynarodowe rozwiązania czy też wykorzystując dla rozwoju swojego biznesu lokalne, polskie koncepty.

SŁAWOMIR S. SIKORA

prezes banku Citi Handlowy

© Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze



Organizator

Partner debaty
"Polska silna kapitałowo"

Partnerzy debaty
"Polska innowacyjna"

Partnerzy debaty
"Jak inteligentnie przyciągać
inwestorów zagranicznych"

Patronat honorowy





Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu